Zin en onzin over grip (pressure). Las laatste article, weet echt niet meer waar

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #11 door taxgolf
Ik ben dus blij dat het voor jou werkt.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #12 door Dr golf
Draw/Fade:
Ik zie een verschil tussen een sterke en een zwakke grip. Dat is redelijk mainstream. De aanpassing zoals benoemd is een variatie op een thema.

Voor bunkerslagen is het verschil met veel groter. Sterke linkerhand en zwakke rechterhand.

the conditions of a solitary bird are 5.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #13 door taxgolf
Niet dat ik nu zoveel op heb met main stream instructie. Ik lees/hoor echter zelden dat men adviseert om de grip te veranderen als je een fade of draw wilt slaan. Hoe zie jij dat dan? Het antwoord 'mainstream instructie is daarom waardeloos' is dan niet het antwoord dat ik zoek.

Ik ben blij dat voor jou de grip wisseling werkt. Voor mij niet. Ik geloof daar niet in.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #14 door Dr golf
Selectieve quote: sorry

Je impliceert in je eerste zin dat er 1 juiste grip is en daar geloof ik niet zo in.

Er staat in de eerste zin; Grip is een imperatief voor een swing.
Dat is een wezenlijk verschil in mijn beleving.
Positioneren van de handen op de club bepalen (gebieden zo je wil) de slag die ik wil maken. Daar zit de match.

Mijn grip voor een draw, fade zijn wezenlijk anders. Club staat ook anders.Bal ligt ergens anders.
Zo ook voor een standaard chip.
En zo zijn er nog wel een paar te vinden. Variatie op een thema
Maar mijn grip voor bunkerslag is compleet anders. Net als voor een bal bal diep in de rough.

Tav grippressure ook verschillen: maakt mij nogal een verschil of ik een listige chip van een paar meter moet maken tov bal diep in de rough.
In mijn beleving leiden de handen de swing. Persoonlijk vind ik het prettig om de downswing in te te zetten met het opvoeren vn de druk in de linkerhand.

Btw ik herken je gedachte tav van 'losse'armen. Ik definieer het als zachte armen. Dat lijkt me hetzelfde idee.

the conditions of a solitary bird are 5.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #15 door taxgolf

Jimi Thing schreef :

Dr golf schreef : 1. Grip is een imperatief voor een swing. Het is erg verstandig om de goede grip te leren of te matchen bij een passende set up en type swing. Anything goes is geen alternatief. Ter vgl. Een grip is voor een golfer imo net zo belangrijk als voor een bergbeklimmer, polsstokhoogspringer, schermer etc.
2. Grip pressure is een ander fenomeen dan knijpen in de grip. Pressure is een variabele; knijpen is een compensatie (bijna altijd agv een niet matchende grip.
3. KOUDE vingers = geen gevoel = geen grip = geen contact met de club.
4. De vorm en maat van de fysieke grip (ding) heeft flinke impact op de positie van de vingers, de palmen, de polsen en de release.

Hamvraag: Wat is dan een goede/juiste grip? Zie punt 1.
Zijn er richtlijnen te vinden? Ja.
Kun je dat trainen? Ja.


Je impliceert in je eerste zin dat er 1 juiste grip is en daar geloof ik niet zo in. Het tweede deel van die zin vind ik wijze woorden. Wie ben je, wat is je lijf, wat is een natuurlijke set up en natuurlijke swing. Welke grip promoot dat natuurlijke is de hamvraag dan. In dat bewuste artikel (ik heb gezocht en kan t nog niet terugvinden helaas) geeft de beste man aan dat de meeste (amateur) spelers als vanzelf daarbij komen.


Wat je schrijft over grip pressure vs knijpen schrijft ben ik t ook helemaal mee eens en scherp verwoord. Knijpen is een compensatie of fysieke uiting van mentale spanning.

Dan over grip pressure, ik heb er een tijdje aandacht aan besteedt om ook t kunstje van hard knijpen met losse armen onder de knie te krijgen. Mijn hoofd vertelde me dat dit fysiek onmogelijk was. Na oefenen ben ik erachter dat dit weldegelijk mogelijk is en eigenlijk de feel is die je wil nastreven. Ik ben er nu niet meer bewust mee bezig in de volle swing.

Maar in mijn chips gebruik ik 2 swinggedachtes die voor mij werken. Strakke ellebogen voor lage chips, losse ellebogen voor hoge softe chips / pitches. Ik besef dat dit in de praktijk fysiek niet alleen betekend dat mijn ellebogen strak staan of niet maar in de fysieke keten allerlei veranderingen meebrengt maar het is een simple gedachte die me de resultaten brengt die ik zoek.


Wat je schrijft over grip pressure vs knijpen schrijft ben ik t ook helemaal mee eens en scherp verwoord. Knijpen is een compensatie of fysieke uiting van mentale spanning. Die begrijp ik dan wel. Fysieke spanning is wat anders dan een 'niet matchende grip', Mentale spanning, knijpen, rammen.

Eens JT, niet matchende grip plakt niet.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #16 door Jimi Thing

Dr golf schreef : 1. Grip is een imperatief voor een swing. Het is erg verstandig om de goede grip te leren of te matchen bij een passende set up en type swing. Anything goes is geen alternatief. Ter vgl. Een grip is voor een golfer imo net zo belangrijk als voor een bergbeklimmer, polsstokhoogspringer, schermer etc.
2. Grip pressure is een ander fenomeen dan knijpen in de grip. Pressure is een variabele; knijpen is een compensatie (bijna altijd agv een niet matchende grip.
3. KOUDE vingers = geen gevoel = geen grip = geen contact met de club.
4. De vorm en maat van de fysieke grip (ding) heeft flinke impact op de positie van de vingers, de palmen, de polsen en de release.

Hamvraag: Wat is dan een goede/juiste grip? Zie punt 1.
Zijn er richtlijnen te vinden? Ja.
Kun je dat trainen? Ja.


Je impliceert in je eerste zin dat er 1 juiste grip is en daar geloof ik niet zo in. Het tweede deel van die zin vind ik wijze woorden. Wie ben je, wat is je lijf, wat is een natuurlijke set up en natuurlijke swing. Welke grip promoot dat natuurlijke is de hamvraag dan. In dat bewuste artikel (ik heb gezocht en kan t nog niet terugvinden helaas) geeft de beste man aan dat de meeste (amateur) spelers als vanzelf daarbij komen.


Wat je schrijft over grip pressure vs knijpen schrijft ben ik t ook helemaal mee eens en scherp verwoord. Knijpen is een compensatie of fysieke uiting van mentale spanning.

Dan over grip pressure, ik heb er een tijdje aandacht aan besteedt om ook t kunstje van hard knijpen met losse armen onder de knie te krijgen. Mijn hoofd vertelde me dat dit fysiek onmogelijk was. Na oefenen ben ik erachter dat dit weldegelijk mogelijk is en eigenlijk de feel is die je wil nastreven. Ik ben er nu niet meer bewust mee bezig in de volle swing.

Maar in mijn chips gebruik ik 2 swinggedachtes die voor mij werken. Strakke ellebogen voor lage chips, losse ellebogen voor hoge softe chips / pitches. Ik besef dat dit in de praktijk fysiek niet alleen betekend dat mijn ellebogen strak staan of niet maar in de fysieke keten allerlei veranderingen meebrengt maar het is een simple gedachte die me de resultaten brengt die ik zoek.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pol
  • Pol's Profielfoto
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
  • plus handicap - eajdngmijwaw
Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #17 door Pol

ted schreef : Tube tandpasta drill :lol:

Gaf een pro mij ooit aan...

Dop je van de tube af, tube beet grippen als een golfclub en dan een swing maken.
Komt er tijdens de swing tandpasta uit de tube, dan knijp je te veel / te hard.


Dit is onzin. Niemand gaat daarvoor x tubes tandpasta verknoeien, en de swingweight van een tube tandpasta is verwaarloosbaar klein tov die van een golfclub. Dus de nodige grip pleasure is ook veel kleiner.
Kan hooguit dienen als denkoefening.


Gelijk krijgen vraagt méér dan gelijk hebben.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ted, x-elf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #18 door taxgolf

Dr golf schreef : 2. Grip pressure is een ander fenomeen dan knijpen in de grip. Pressure is een variabele; knijpen is een compensatie (bijna altijd agv een niet matchende grip.
/quote]
Ik vind dit zonder nadere onderbouwing, die ontbreekt, een nietszeggend statement.

Ik constateer slechts bij mij dat zodra ik veel minder hard mijn club gripte, er geen spanning meer in mijn lichaam was. Een spanning, die mijn motoriek belemmerde.

Ik hoo voor mezelf vast te houden dat ik een club an vasthouden, volledig in controle te zijn over de club, volledig controle te hebben over de club, zonder dat ik heel stevig de grip vast hoef te pakken. Ik zie een Jiminez voor me, een Els.

Ikk ben het eens met JT: er is geen specifieke grip. Het is een variabele waarin een aantal gemeenschappelijke kenmerken zitten.


De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #19 door Dr golf
1. Grip is een imperatief voor een swing. Het is erg verstandig om de goede grip te leren of te matchen bij een passende set up en type swing. Anything goes is geen alternatief. Ter vgl. Een grip is voor een golfer imo net zo belangrijk als voor een bergbeklimmer, polsstokhoogspringer, schermer etc.
2. Grip pressure is een ander fenomeen dan knijpen in de grip. Pressure is een variabele; knijpen is een compensatie (bijna altijd agv een niet matchende grip.
3. KOUDE vingers = geen gevoel = geen grip = geen contact met de club.
4. De vorm en maat van de fysieke grip (ding) heeft flinke impact op de positie van de vingers, de palmen, de polsen en de release.

Hamvraag: Wat is dan een goede/juiste grip? Zie punt 1.
Zijn er richtlijnen te vinden? Ja.
Kun je dat trainen? Ja.

the conditions of a solitary bird are 5.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • ted
  • ted's Profielfoto
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
  • Hcp 19,0 and still counting
Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #20 door ted
Tube tandpasta drill :lol:

Gaf een pro mij ooit aan...

Dop je van de tube af, tube beet grippen als een golfclub en dan een swing maken.
Komt er tijdens de swing tandpasta uit de tube, dan knijp je te veel / te hard.

"Don't work hard, work smart!"

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.051 seconden

logogolfchat

Inloggen of registreren

Wilt je een account op golfchat.nl, e-mail ons op info@golfchat.nl!

Advertentie

Ga naar boven