Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #1 door Tijn
Je verslagen van de vorige trip vond ik al prachtig en deze zo mogelijk nog mooier. Fijn beschreven met het nodige gevoel en het inspireert inderdaad. Ook wij zijn verzot op Engeland, zij het vooral vanaf het water (zeilen langs de krijtrotsen is fantastisch). Mogelijk dat voortaan de tas met stokken mee gaat voor een rondje hier en daar. Het aantal banen, zelfs in de buurt van de havens waar wij komen, is verbazingwekkend.

Dank voor je verhalen, ik heb ze met zeer veel plezier gelezen!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: taxgolf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #2 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf
Mooi beschreven allemaal Stef. En niet alleen het golf gerelateerde, ook de overige zaken.
Het leven. Het leven is als golf, golf is als het leven. Slag voor slag, hole voor hole. Game plan.

Ik heb van je verhalen genoten

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: taxgolf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #3 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf
Heel leuk om te lezen Stef, dank je. En ja het brengt zeker inspiratie. Nu ik hier aan de andere kant van de plas zit snap ik niet waarom ik vanuit NL niet vaker trips naar de UK gemaakt heb. Anyway, nog iets voor op t verlanglijstje.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, taxgolf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #4 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf
Zo. Gisteren thuis gekomen. 3 dagen golf. Tijd voor wat afsluitende woorden, voor zover daar behoefte aan is. Het draadje is voor de geïnteresseerde lezer. Ik had last van de rug, nog steeds. Spierspanning. Geen idee. Gaat moeizaam weg. Voldoende heatpacks meegenomen. Dit hielp. Rug heeft het prima gehouden.
Na mijn 1e golftrip in 2018, wilde ik dat dit jaar weer doen. Wederom geboekt via Authentic golf. Je kunt het denk ik zelf ook regelen. Maar alles stond klaar, men wist dat ik kwam, op de baan, bij de autoverhuur, het hotel. Ik vind dat prettig. Waarom Engeland en niet (bijvoorbeeld) Spanje? Lekker in de zon. En alle andere voor(oor)delen die daarbij horen. Waarom Wales? Ik houd van Groot Brittannië. De taal, de traditie, het eten. Het weer kan een probleem zijn. Daar stel ik me op in. Is me goed gelukt. De wind op de 2e dag was best een issue. Voor mij lastig om te scoren. Is dat belangrijk dan? Als het heter is dan pakweg 22 graden, krijg ik het ook lastig. Moet veel drinken. De trip was ook om weer even tot mezelf te komen na het overlijden van beide ouders. Verwerking. Verwerking is ook gewoon even niets. Ik stond op mijn gemak op, rustig ontbijten, spullen pakken, rijden naar de club, rondneuzen (foto’s bekijken van voorzitters van 80 jaar geleden, bekers, waanzinnig slechte kleurindeling en bekleding), warming up, oefenen, spelen, nazit en hapje, rug verzorgen, douchen, eten, lezen en naar bed. Gewoon even niets, rust. Let wel, ik loop niet jankend over straat, ben niet gelijk van slag als iets niet gaat zoals ik het wil. Helemaal niet, naar de berg was wel hoog geworden. Ik hoop dat ik er kleinere bergjes van heb gemaakt, sterker nog, bergjes tot hoopjes heb geslagen. Dit wat even de emotionele motivering.
Het golfspel. Ik wil(de) de golfervaring, het spelen op een andere baan/omgeving. Ik had al genoemd wat linksgolf is. Daar ga ik het niet over hebben. Ik kan ook 3 banen in NL boeken. Als het om het golf zelf gaat. De 3 banen die ik heb gespeeld zijn anders dan in NL. Mooier? Da’s wellicht smaak of gevoel. Dat is persoonlijk. Nu de nuchterheid in NL weer toegeslagen is, kan ik met wat meer afstand naar de banen kijken. Porthmadog, baan ontworpen door James Braid (www.thebraidsociety.com/home) Ik kan echt niet zeggen wat hier speciaal aan is. Zeker de holes 3 t/m 9 aan de andere kant van de weg niet (ff oversteken). Leuke holes, knap aangelegd op een beperkte ruimte, zonder geweld aan het land zelf aan te doen. De 2e 9, ja, die waren gaaf. Echt het gevoel in de duinen te spelen. Natuurlijke routing. Hole 12 was mooi in lelijkheid, een hole die je op talloze manieren kunt spelen. Elke hole met een onuitspreekbare naam. Speciaal? Anders dan de Kennemer? Ja, ander duin vegetatie. Bizar clubhuis wat ook gewoon door locals gebruikt wordt om te eten. Locaal bier op de tap. Simpelweg historie. Dat waarschijnlijk. Royal st David. Ronkende reclamezinnen, breathtaking, finest, traditional. De zee zie je niet meer, het uitzicht op de Snowdown mountains is spectaculair. Historie. Prince of Wales was er in 1935 clubcaptain. Je wordt er zonder ballotage lid. Kom daar maar eens in NL mee. Terugdenkend, vond ik eigenlijk de 1e pak m beet 8 holes niet bijzonder. Zeker niet slecht. Wat bijzonder is, dat wandelaars gewoon langs de baan lopen. Om überhaupt bij de club te komen, moet je een enkelbaans spoorweg oversteken. Let op de trein. Maar de holes 10-18 zijn werkelijk fabuleus en kronkelen over een relatief bescheiden stukje grond door het duinlandschap. Omsluiten je, geven je een vals gevoel dat het te doen is. Het duinlandschap bevat veel meer ondulatie dan in NL. Par 3 9 & 11 vond ik leuk, 16, het feit dat je eindigt met een par 3. Voor het clubhuis. Top. Delamore. Je rijdt het bos in, en dan opent zich de baan. Open, zonder dat je het idee hebt dat je heen en weer aan het lopen bent. Teebox 10 voor het clubhuis. Geweldig. Iedereen kan je zien. Omarm het. Ik vond dit een geweldige baan. De clubcaptain vond de baan tekort komen voor het predicaat Royal. Ik denk dat er nauwelijks banen in NL zijn die aan de layout of kwaliteit kunnen tippen. Overall. Apart gastenverblijf, de leden hebben hun eigen kleedruimte. Ik vind dat geestig. Anderen oubollig of achterhaald. Bijzonder mooie baan.
Wat de banen gemeen hebben, is de beroerde aanwijzing voor de route. Maar ook voorbeeldige greens. St David en Delamere waren bijzonder goed, Porthmadog deed niet veel onder. Hier heeft NL serieus wat te winnen. FF kijken. Meestal gaat het lopen naar de volgende hole goed, maar soms ook niet. De gemiddelde oefenfaciliteiten in NL zijn beter. Als er al een DR is, dan is die klein en niets zeggend, waar in NL vaak ijkpunten liggen om het oefenen aantrekkelijker te maken. Puttinggreen is er wel, bij St David en Delamore van zeer goede kwaliteit. Hooguit The Dutch of de Haagsche komen in de buurt of gelijk. Spelen is het devies.
Over mijn spel was ik tevreden. Op de DR van Porthmadog stond ik te shanken. Mentale rust, wat hoger wegnemen minder vlak en het ging lopen. Ik was blij dat ik in de baan vooral gespeeld heb. Niet telkenmale ‘oh, wat deed ik toen in de les, waar moet ik op letten’ en zo. Nee, gewoon staan en slaan. Ik heb ook slechte ballen geslagen. Kon ik redelijk weg slikken. Hoort bij de hcp. Wat ik erg lastig blijf vinden is de switch van driver naar 3w of andersom. De driver liep als een beest de 1e dag. Op de 2e heb ik wat meer gewisseld en dat ging niet altijd goed of constant. Hoort wellicht ook bij de hcp. Nog lastiger vind ik het oplijnen. Ik zie het soms gewoon visueel niet. Ik weet dan nog steeds niet of ik vreselijk heb gehooked (heb eigenlijk geen slice geslagen) of dat ik simpelweg zo stond opgelijnd. Ik ga dit in de volgende les bespreken en eens in de baan de toursticks meenemen. Dan zie ik het hopelijk. Over het putten ben ik tevreden. Goed gevoel, goede distance control. Wedges. Draw it in, is het mantra. Ik kies de lijn, (moet vaak wel goed kijken, zie oplijnen) rechterbeen overdreven naar achter en dan gaan. Het voelt heel natuurlijk, je hoort het aanstrijken van een lucifer. De balvlucht is niet ballon, strak, mooie spin. Al typend weet ik nu ook waarom het bunkerspel minder was, mijn rechterbeen was niet naar achter. IJzers. Mijn i4 slaat heerlijk. Ik had ook mijn Epon 3 bij me. Op Delamere ging ik er met zoveel vertrouwen doorheen. Maak ik afstand van de tee zeg, super. Van de fw heb ik wat minder vertrouwen. IJzerspel was ik tevreden over. Knal er in. Heb gespeeld zonder handschoen, heb goed de positie van de linkerduim kunnen voelen. Zorgde voor een constante grip. Ik heb op mijn sketchers gespeeld. Lopen lekker. Maar bij intensief gebruik heb ik het gevoel dat die maar een seizoen mee gaan. Kon me niet aan de indruk onttrekken, dat de steun wat minder werd. Maar ze zijn licht, verend en geven mij geen vermoeide voeten.
Heeft de reis me gebracht wat ik wilde of dacht te bereiken? Ja. Wales is een prachtig stukje GB. Golf is toch net anders dan in NL. Ik kijk altijd jaloers naar die Engelsen die een draagtas hebben, met wat ballen en een paar clubs. Hoezo regenkleding of paraplu? Ik heb zekerheidshalve chargerend 2 broeken, een jas, een korte mouwen wndbreaker, 15 ballen, 2,5 kilo aan tee’s pitch forks (nauwelijks PM gezien) en weet ik veel wat. Teveel shit. Golfshot vind ik een prima app. De mensen op de baan waren vriendelijk en hadden aandacht voor de omgeving. Ik voel me als mens bevoorrecht op die banen te mogen spelen. Het heeft me rust gebracht, duidelijkheid. Volgend jaar wil ik weer. Weer naar UK? Ierland? Toch USA? Als mijn wetenschappelijke droom uitkomt, heb ik volgend jaar niet veel tijd. Ik ga het wel zien. Ik kan het iedereen aanraden om in UK te spelen. Ik heb 6 banen gespeeld (I know, it’s only golf but I liked it). Er zijn talloze banen, zullen ook slechte banen bij zijn. Keuze zat. Ik reed langs Hoylake, wilde die eigenlijk spelen, maar die baan is zo moeilijk! Ik ben blij dat ik een mooie combi had. Goed voor mij. Kortom, missie geslaagd.
Ik hoop dat jullie van mijn verslagen hebben genoten. Dat ik inspiratie heb gegeven om ook eens een trip te maken. Dank voor het lezen.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, Dr golf, x-elf, notup, nieuwlander, Pol, Jimi Thing, Frank@Andalus, VEGA, ravi en1 andere mensen hebben ook bedankt..

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #5 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf
Nog een paar

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, Di11

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #6 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf
Nog wat foto’s

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, Di11

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #7 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf
Wow. Wowowow. Als nederland de CL finale kijkt, kom ik bij. Heerlijk gegeten bij een locale Italiaan, prima olijfolie cake. Wow. Na een rit van 2,5 uur kom ik met knetterende hoofdpijn aanHeatherlea, onder de rook van Manchester. Ik lig 10 minuten en de hoofdpijn trekt weg. De rug is stijf van t rijden en vast t golf. Door naar de baan.Coen, Delemare moet je spelen. Wat een baan. Ik had geluk, veel geluk. Windstil, wel benauwd maar droog, klam. Je rijdt een bos in, maar dan ligt er een open baan met fantastische vergezichten. Combi tussen de H’sumse en de Pan met een hint van hole 15 op de Haagsche. Open baan, hier en daar een boom in de baan. Ik word ontvangen door een bescheiden caddymaster. Op t 1e indruk terughoudend, gereserveerd. Ik bepaal. Oei. De man komt los zodra hij t logo van Royal Dornoch ziet. Een gesprek ontspint zich. Hij vertelt over de baan ontwikkeling, terug naar t oude met wel aanpassingen aan t materiaal (bunkers verplaatsen). Geen bewatering, natuur moet t doen. De aanpassing op hole 15. Ris en reward. Baan geeft maar neemt. De greens. Onze DR zou wederom gek worden. Kan dit beter? Wat een spatzuivere greens. Allemachtig. Waarom lukt dit niet in NL? Omdat ze geen waterhuishouding hebben, gaat alle aandacht naar de tee’s en de greens. De rough is sinds een maand zo hoog. Dat vertelde de captain van de club die spontaan met mij een praatje hield op de tee van 10 (voor t clubhuis, ik sloeg redelijk af onder toeziend oog van de toeschouwers). 1e 9 moeilijk, 2e 9 kan je goed scoren als je goed je club kiest. Denk na en geniet. Thanks!!
Door alle pracht ben ik eigenlijk de loop van de ronde vergeten. Ik was overweldigd. Ik heb foto’s genomen, ik kon wel aan de gang blijven. Een kuitenbijter, afslaan naar hoger gelegen teeboxen met vallei ertussen. Mooie green plateaus, par 3 als een postZegel met bunkers en greens. Op 1 poeier ik heerlijk weg en kom met 2 in de bunker. Kom er goed uit maar de bogey is er wl. Dan een relatief korte par 5 (wat hier een par 5 is, was gisteren een par 4. Ik heb geen verklaring). Goede afslag, mooie lay up en pitch, mis net de vogel. Par. De birdie put missen zou me nog vaker gebeuren. Dan gaat t mis en rommel ik me naar een dubbel toe. Hoge rough. Auw. Dan komt er een lange par 3. 210 yards iets omhoog. 10% eraf en je weet de meters. Ik sla mijn driving iron en ben pinhigh, 3 meter put. Dikke vinger. Nou ja, easy par. Ik maak een bogey op een mooie par 4 maar ga op in mijn omgeving. Dan een mooie korte par 3 op een soort van eiland. Bijna 140 tot de rand maar de afslag is hoog. Ik tee iets hooger en sla een i8, die landt en stopt. Weer net de birdie niet. Jammer. Dan volgen 2 holes waar ik na de afslag in de rough terecht kom. Gelukkig vind ik mijn bal steeds. Met geluk, blijkbaar mijn dag. Had zo maar anders kunnen zijn, 2 x een dubbel. Oei. Maar ik geniet van de omgeving, de bossages, geen moment het idee dat ik heen en weer aan het lopen ben. Wat een prachtige plaatjes. Hole 9 is relatief kort afslag van hoog naar laag. Ik jank mijn 3w en lig in de hoge herrie, wel goed te spelen. 140 einde green. Ik denk beter een club langer, hoge shit blad dicht, ik ben TW niet. Ik maak super contact en bal landt op de green maar rolt pardoes naar beneden. Huh? Ik chip een meter of 5 omhoog (floppie) maar kan de par niet redden. 9 boven de baan, 36 slagen. Na t gesprekje met El Capitan, bogey ik 10 ondanks een heerlijke tussenslag. 3 meter put is teveel voor par. De lange par 5 11 wordt easy par, mooie afslag de vallei in. Een par 3 vreet ik op met easy par (jawel, birdiegeest pleurt die ballen er uit). En op een relatief korte par 4 smash ik mijn i3 op a1. Mijn pw is te lang (105 meter, ik worstel met afstanden). Veel te lang. Ik leg mijn 10 meter put dood bij de hole. Wat volgt zijn 1 gave holes in de uiterste hoek van de baan. De treinmachinist toetert vrolijk als ik wil afslaan. De beide bogeys volgen uit t feit dat ik 2 x ivm de hitte de zandbak opzoek. Hole 15 is mooi met een blinde slag over de stok. Dat zand opzoeken doe ik wederom op de par 3 180 meter iets downhill. Ik besluit i4 te slaan en eindig dus in de bunker. Maar de up en down gaat gesmeerd. Ik had misschien een i5 moeten slaan en hopen op de rol. Beter was denk ik de i3 dan was ik voorbij de bunkers die nu int spel kwamen omdat mijn lijn niet goed was. Op 17 sla ik vertrouwd weer over de paal en sla eentonig op de green en 2 put par. Mijneige. Memorial. Ik loop naar 18. Een mooie bocht naar links met een uitnodigende fw. Wil je iets afsnijden dan komen bomen in t spel, ga je links dan wordt t erg lang. 460 yards. Ik sla een heerlijke drive die de baan beloont. Pakt een heuvel, rolt door met nog zo’n 185 meter te gaan. Ik pak mijn i4 waar ik vertrouwen in heb. Ik word afgeleid door een vlieg in t gezicht, stap uit en begin opnieuw. Mooie tik maar ik blijf op rechts, eindig redelijk pinhigh, naast de bunker in de redelijke rough. Draw it in, da’s t mantra. Er is nog wat publiek. Ik chip over de bunker omhoog naar de green, geile balvlucht, ik denk, wel verdorie, die bal rolt richting de vlag. Ik begin a la Garcia te springen en ik zie, ik hoor, de tik van de bal tegen de vlag. Ik ren de green op en zie de bal half in de hole. In 3 een par 5 gespeeld. Mijn allereerste eagle. Ik ben zo blij, ik schreeuw t uit, ik juich, ik kus de vlag. Ik ben niet gelovig, ik weet zeker dat mijn pa dit op zijn geweten heeft. Kan niet anders. Golfshot wijst uit dat ik de 2e 9 +1 heb gelopen. 10 boven in totaal, rondje 82. Ik heb Geboft, geboft met t weer. De baan, geweldig. Krijg meer en meer vertrouwen, de lessen betalen uit. Spelvreugde neemt rechtevenredig toe. Morgen naar huis. Wow.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, piglet, Dr golf, x-elf, Jimi Thing, Coeneman, Frank@Andalus, Di11, Leon1983, Tijn

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #8 door Coeneman
Beantwoord door Coeneman in topic Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf
Mooie verhalen Stef, ik denk dat ik ook maar eens die kant op ga.

Don't be afraid to make miss steaks.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: taxgolf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #9 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf
Gisterenavond onder het genot van een pint met de hotelbaas gesproken. Het werd laat. Wat is nu links golf? Langs de Engelse kust staan talloze kasteeltjes. Die werden gebruikt om t leger vanut zee te bevoorraden. De kasteeltjes stonden aan t wat. De zee kwam meer landinwaarts. Golfbanen waren 9 holes banen. 9 holes langs de zee. Links. Maar de behoefte bestond om 18 holes te spelen. Er werd land gekocht van boeren wat die boeren of niet nodig hadden of laat maar zeggen niet vruchtbaar genoeg was. Dat land, alhoewel voldoende heuvelachtig, lag toch meer landinwaarts. De 2e 9 van Portmadogh is de oude links. Vroeger kwam t water bij Royal st David dieper t land in. De baan kon zelfs onder water lopen. Dat kan nu niet meer, t land is ingepolderd. Desondanks wordt Royal st David wel als een traditionele links gezien. Altijd aan de lust gelegen, altijd 18 holes.
Golfpro’s zijn hier nauwelijks. Met pro bedoelen ze de eigenaar van de shop. Je wordt hier lid van een club (tussen de £400-£500) en je gaat spelen. Al doende leert men. Voor een teaching pro geen droog brood te verdienen. Ze geven hooguit les aan dames. Daarom is er geen behoefte aan een DR. Slaan doe je in de baan.
Even een paracetamol, en hop naar Manchester. Het is vandaag focking windstil. Proper links....

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, x-elf, Martin

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #10 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Wales: rugby, schapen, bier, darts en jawel: golf
Dag 2 Royal St David. Uit 1894, nabij het kasteel onder de rook van de Snowdon Mountains. Niet lang van geel denk je. Laat je niet foppen. Windkracht 5/6 vandaag. Allemachtig, tel maar rustig 20% lengte bij de holes op. Lange par 3-4 200 yards of 400 yards. Wind tegen? Niet te doen. Het was een stevige test. Swing was ok, niet super van de tee zoals gister. Rondje 91 met 6 ballen pleituh. Dit is pas rough. Je ziet je bal landen en oepsie. Alsof er een golfballeneter in t gras huist. De omgeving is magnifiek. Alsof de draak uit Wales stoom afblaast. De mountains zijn omgeven door mist, wat ook even de baan op kwam. Verder droog. De fairway was niet heel hard. Normaliter zijn de lange par 4 wel te halen in 2 omdat de bal maar blijft rollen. Niets daarvan vandaag. De baan was vandaag duidelijk de baas. Veel 3 ballen die me keurig door lieten. Op 8 speelde een 3 bal en zij lieten me voor op de tee. Ik blaas mijn 3w (ik wilde alles zoveel als mogelijk laag houden) en een man zei: I wish I could swing like that! Ik blij natuurlijk. Op de prachtige par 3 9 idem. Prachtige hole, green een schuine pannenkoek. Half in de wind timmer ik mijn i5 iets te rechts maar maak via een heerlijke put bijna de birdie. If you would play with us, we would give that to you. Geweldig. Leuk publiek, relaxed, met oog voor de medespelers. Het kan dus toch.
T clubhuis is redelijk basic met vloekende inrichting. Oud is soms mooi maar dit is echt jaren 30. Vele bekers en foto’s van voorzitters en club kampioenen. Men is trots op de oefenfaciliteiten. Welnu, in dit opzicht zijn alle topbanen in NL veel beter in t faciliteiten jasje voorzien. De reclame slogan is ronkend, maar feitelijk een lachertje. De puttinggreen is van bizarre kwaliteit, dat wel. Eten was prima, cod and chips met een locale ale. Goed voorzien. De pro shop is klein maar goed gesorteerd. Vrriendelijke staf. De baan kent 2 gezichten links en links+. Ik weet niet zo goed hoe ik t links nu moet omschrijven. T is al enige tijd geleden dat ik in NL op een linksbaan gespeeld heb. De holes hebben een mix van Noordwijk/Haagsche. De greens zijn subliem hier, beter dan gisteren. Sneller en veel lastiger te lezen. De eerste holes lopen wat langs elkaar, vervolgens oversteken van t wandelpad en dan loop je weg van de zee (die je overigens nergens ziet). Het lijkt alsof Thor een klap met Mjolnir op de grond gegeven heeft. T is werkelijk bijna nergens vlak. plaatsing is key. Niet in de fw is bijna altijd een bogey. Hole 1 klapt met 428 yards redelijk tegen de wind er gelijk in. Ik maak een bogey en heb nog even de illusie dat ik mee kan komen. Hole 2 donder ik mijn bal in de shit. Ik hak wat af en eindig ook met een 6. Mijn rollende i9 naar de vlag was memorabel. Hole 3 is ook een whopping 454 yard par 4 die ik knap met een double bogey afsluit. Allemachtig. En dan ff een korte par 3 van 172 yards, haal er 10% vanaf n je hebt de meters. De godin van de win blaast dus ik neem mijn i3. Op de dansvloer. Ik denk die par is binnen maar de green bijt me. Dan een korte par 4 van 369 yards afslaan vanaf een hoge teebox. Ik sla mijn i3 ok, mijn i7 drawt heerlijk en ben zowaar te lang. Chippie putje en de par . Yes. Hole 6 lijkt ook redelijk te doen met 355 yards. Sla een super 3w maar verpruts t rond de green. Had meer in gezeten. Onderwijl denk ik dat dit zo’n beetje is wat de Dutch zoekt. T verschil is dat t hier in Wales ligt en dat in Speijk het is nagemaakt. Dat subtiele verschil, hoe goed de namaak ook is, merk je. Hole 7 is ook weer zo’n martelende par 5 met wind tegen (die toen wel erg blies) van 490 yards. Niet te doen. Ik maak dan ook double bogey terwijl ik echt niet weet waar t mis ging. De ballen hielden de lijn, geen slice niets. De vochtige wind is blijkbaar een soort killer. 8-9 al genoemd. Vooral de par 3 9 is mooi. Dan betreed je de echte links. Hole 10, doet u maar 410 yards wind half blazend. Ik lig op een redelijk stukje maar heb nog een takkeneind te gaan. Eindig voor de bunker maar mijn chip is te lang. Rommel wat en heb direct een double te pakken. 11 is een prachtige par 3 niet te lang. Easy par de 135 yards moest ik met een i6 overbruggen. Maat dan krijg je direct weer 2 par 4 voor je kiezen van 411 & 440 yards beide holes lijken wat op elkaar. Ze meanderen door t golfende landschap. Je moet de ballen shapen wat niet makkelijk is. Ik ben al blij als de lijn gehouden wordt. Ik bogey ze. 15 is een bizarre par 3 van 210 yards. Tussen teebox en green alleen maar duin en hoge rough. En wind. Geen idee waarom de hole zo lang moet zijn. Je ziet een vlag wapperen en een wit bord met 14, waarop je kunt mikken. Yeah right. Ik neem me voor niet te hard te willen slaan. De flight voor me wuift me door, ze zijn aan t zoeken (wat op de 2e 9 meer gebeurd dan op de 1e). Mijn 3 w is zeldzaam strak, laag en te kort. Lig op 20 meter. Mijn chip is pin high maar heb wel wat meters te putten. 5cm net niet. Put was super maar toch een bogey. 15 is weer een 430 yards par 4. Van hoog naar laag. Ik sla mijn 3w maar die hook ik enigszins. Een moeizaam ijzer en nog 1. Double in the making. 16 is een prachtige hole. Hoog gelegen sla je af, naar een ondulerende fw met 2 geniepige bunkers. De green goed beschermd door een een trits van bunkers. Ik eindig in 1 . Kom er wel uit maar moet toch wel een dubbel noteren. Prachtige hole. 17 is ook een mooie drivehole met een greencomplex omringd door duin en beschermd met bunkers. Mijn drive is goed. Ik leg op met een i9 die ik spatzuiver raak. Ik moest wat wachten op een 3 bal uit de OeiAshAei. Waarvan 1 de 1e 9 volgens zeggen in 2 over speelde. Big salute. Mijn concentratie waait wat weg en mijn chip is te doen meet niet goed. 3 put. 18 is leuk. Je eindigt met een par 3 voor het clubhuis. Wel een par 3 van 190 yards-170 meter. Ik besluit een i4. Ik druk die er links uit in de bunker. Jammer. Ik kom er redelijk uit maar eindig toch met de bogey. 91 slagen.
Een heerlijke course. Ook al zie je de zee niet. Je ruikt m, je voelt m. De vochtige regenachtige mist hangt tegen de bergen. De baan is niet lang. Maar voeg er een sausje van wind en hoge rough
bij en je hebt de uitdaging te pakken. De baan is in evenwicht daar waar ik de dutch bijvoorbeeld niet evenwichtig vind. Mooie green complexen. Niveau Kennemer. Fw iets meer onderhouden, minder dan bijv Noordwijk Haagsche. Dit is een mooie baan in een prachtige omgeving, natuurlijk ingepast. Ik had moeite met de wind. Swing it easy when breasy. Soms was mijn swing tuttig, niet easy. Maar dubbel tevreden. Mooie baan, lekker gespeeld. Aanspraak in de baan. Wat wil je nog meer.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, piglet, x-elf, Jimi Thing, Coeneman, Frank@Andalus, Leon1983, Dave73nl, Martin, Tijn

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.055 seconden

logogolfchat

Inloggen of registreren

Wilt je een account op golfchat.nl, e-mail ons op info@golfchat.nl!

Advertentie

Ga naar boven