CDorresteijn schreef:
Ik had dit een tijdje terug heel veel. Voor mij was de instant fix mijn lichaam voor de bal houden. Met je lichaam achter de bal krijg je het 'schep' idee, wat leidt tot fat shots als de club gaat graven, of thin shots als de bounce de club weer van het gras af duwt.
Mijn pro liet me chippen met mijn achterste voet van de grond af, dit gaf voor mij heel goed het gevoel van mijn gewicht naar voren houden.
Als daar niet het probleem ligt wordt er waarschijnlijk teveel vanuit de pols gespeeld, wat een inconsistente bodem van de swing arc veroorzaakt. Hinge and hold -> handen de club laten voortrekken, in plaats van met de handen proberen om de club bij te houden.
Voorste voet en achterste voet zijn "nieuwe" aanduidingen voor de linker en de rechtervoet.
Het is wat makkelijker om het te hebben over de balpositie. Bijv. de balpositie meer in de richting van de backswing plaatsen. Uiteindelijk gaat het ook om de balpositie tijdens de setup. ( de speler is de constante factor )
Doorgaans wordt gesproken over gewicht op links (r.h.speler) om "veldmannetjes" te voorkomen en eerst de bal te raken en daarna wel of niet de grond. Dit alles voor een solide balcontact en een strakke balvlucht.
Bij een open stand van de r.h. speler is de "voorste" voet de rechter voet. Immers, een persoon heeft een voorkant en een achterkant en de tenen wijzen naar voren als ik mij niet vergis. Als gezegd, zelf heb ik slechts een l. en een r.been/voet en dat geldt ook voor mijn armen.
Terug naar het "probleem".
De gewichtsplaatsing en een polsknik zijn belangrijke keys tijdens chip en pitch en andere niet "volle" slagen. De versnelling van het clubblad voor/tijdens het raken van de bal raakt dan vaak iets van slag. Als met de handen wordt getracht te corrigeren gaat het meestal mis. Zonder polsknik echter ontbreekt een groot deel van het gevoel dat speler nodig heeft en de pols is tenslotte ook een scharnier en kan niet even tijdelijk 100% op slot worden gezet en zonder enige polsknik kan er alleen worden geputt en verder niets.
Het versnellen en doordraaien van de schouders tijdens de slag is van evident belang.
Met de versnelling vervalt deels het timingsprobleem. De versnelling dient te worden geïnitiëerd door de schouderdraai.
Wie last heeft van te veel polsbeweging zou eens de "reversed overlapping" kunnen proberen. Dit schakelt voor een groot deel
overmatige vrijheid van de polsen uit en wijzigt ook de krachtsverhouding tussen de armen/handen tijdens de slag.
Het niet dragen van een bril wat wel nodig zou zijn kan/zal zich wreken bij chip en pitch.
Er is in die situatie vaak een bril nodig voor de exacte afstand ogen -> bal en niet een bril voor "veraf" omdat de afstand ogen -> bal zich n.m.m. tijdens chip/pitch in een "overgangsgebied" bevindt waardoor de bril voor "veraf" niet een correcte waarneming van de afstand garandeert, met "veldmannetjes" als gevolg.