Wilson Golf Golfballen.nl Golfgear online golfshop    
Het is nu 10 sep 2010, 04:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: NGF Committed to Jeugd
BerichtGeplaatst: 28 okt 2009, 09:45 
Moderator

Hallo,

Zijn er mensen die al ervaring hebben met NGF Committed to Jeugd plan?
Of Clubs die juist niet zijn gaan toepassen?
Hoe worden de jeugdcoaches begeleid?
Ik zou heel graag voor/tegens/ervaringen lezen.

gr
Els

Profiel  

Berichttitel: Re: NGF Committed to Jeugd
BerichtGeplaatst: 28 okt 2009, 10:27 
Scratch member

Handicap: golf
Heb enkele jaren in de jeugdcommissie actief geweest.

Hierbij was het NGF Committed to Jeugd een mooie lijn die gewolgd kan worden. Er is een compleet plan, vanaf 0-meting t/m certificering opgesteld. Vanuit de NGF is voldoende kennis over het opstellen van het jeugdplan e.d. en ook wordt er voldoende begeleiding aangeboden. Verder is er veel medewerking van de Jeugdcie bij clubs die al met dit programma actief zijn.

Het meest belangrijke is echter de medewerking van de baan/vereniging (kosten) en een grote groep actieve leden/ouders voor de begeleiding. Zonder deze medewerking lukt het zeker niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2009, 12:01 
Moderator

De vereniging werkt wel mee...
Hoe groot moet die groep ouders/begeleiders zijn en hoeveel tijd gaat daar in zitten?
Hoe hou je het niveau van ouders die helpen als jeugdcoach op peil?
Ouders zijn geen pro's dus zullen eigen interpreaties hebben van hoe dingen te doen...
hoe werkt dat in de praktijk?

gr
Els

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2009, 15:24 
Birdie member

Ja Els, ik zit al weer een jaar in de jeugdcommissie. Dat krijg je met drie golfende jongens, je bent de pineut :wink:

Els schreef:
Hoe groot moet die groep ouders/begeleiders zijn en hoeveel tijd gaat daar in zitten?

Dat ligt aan het aantal jeugdleden dat begeleid moet worden en hoe je het jaarprogramma invult. Uit ervaring kan ik zeggen dat van de 10 die de cursus volgen er na een jaar niet meer dan 3 nog actief zullen zijn.

Els schreef:
Hoe hou je het niveau van ouders die helpen als jeugdcoach op peil?

Wat wil je hiermee vragen ? Het belangrijkste van inzetten jeugdcoaches is dat de jeugdcommissie goed inplanned en COMMUNICEERD wat er van de jeugdcoach verwacht word en wanneer.

Els schreef:
Ouders zijn geen pro's dus zullen eigen interpreaties hebben van hoe dingen te doen...
hoe werkt dat in de praktijk?

Belangrijk is 1. >> Niet aan jeugd instrueren/leren, maar begeleiden en faciliteren
2. >> Maak en houd de jeugd enthausiast. Werkt iets niet verander dan de oefening/activiteit zodat de jeugd er lol in blijft hebben.
3. >> Als je hen niet weet, zeg dan dat het aan de PRO is er iets aan te doen.

Ik zou zeggen praat met een jeugdcommissie die het allemaal voor elkaar heeft. Daar kun je veel van opsteken.

Wat is trouwens je eigen insteek hier? Jeugdcommissie, geinteresseerde ouder, coach?

Op donderdag 5 november is er weer regionaal overleg in Zwolle van de jeugdcommissies in de regio. Een goede gelegenheid de commissies van de buurtclubs te leren kennen en dingen af te spreken.

Over jeugdcoaches nog het volgende:

1. Verdeel ze in groepen. Sommige mensen zijn uitermate geschikt om met kleinere kinderen lol te schoppen en te leren, anderen willen graag wedstrijden en vrij spelen begeleiden. Weer anderen zien meer in begeleiding prestitatieve jeugd en competitie's met trainingen.
2. De 30 lessen NGF "spelenderwijs leren" opbouw is als compleet verhaal niet te doen. Daar heb je zoveel jeugdcoaches en commitment voor nodig dat dit gewoon niet haalbaar is. Het blijft een onbetaalde hobby tenslotte. Neem er dus (in samenspraak met de pro's) het belangrijkste uit en trek je plan.
3. Ook de jeugdcoaches willen weten wanneer, waarvoor en hoe ze ingezet worden. Communiceer dus als commissie regelmatig en uitvoerig. Geen aandacht betekend al snel geen commitment en geen affiniteit met de jeugd.

Over de jeugdleden ook nog het volgende:

1. Vooral voor de jonge jeugd is golfen het uurtje (of meer) trainen/lessen op de driving range, putting green en par3 baan. Voordat ze aan het grote werk toezijn moeten ze al redelijk zelfstandig zijn. Putten bv kunnen de meeste kids pas doseren nadat ze 10 zijn.
2. Van de jeugd blijft meer dan 70% het als sportieve activiteit zien. Na het GVB spelen ze af en toe. Zelf oefenen/trainen is er niet bij.
3. De jeugd die dan overblijft, het wel als een sport ziet en er de inzet voor heeft heeft baat bij uitgebreidere begeleiding. Maar ook daar moet je oppassen niet te overfaciliteren.
4. Een methode de jongere jeugd enthausiast te maken is spelen op de grote baan in bv bestball formaat met een ouder, beter jeugdlid of goede volwassene mee. Dat hoeft niet meteen 18 holes te zijn, 9 of zelfs 6 holes is ook voldoende. Zo zien ze wat golf is / kan zijn.

Groeten

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2009, 19:10 
Scratch member

Handicap: golf
Helemaal met hermanj eens.

Er is een opleiding voor Jeugdcoach van enkele avonden. De eerste keer kan deze door de NGF verzorgd worden, vervolgopleidingen voor nieuwe jeugdcoaches door de vereniging (meestal JeugdCie evt met PRO) te verzorgen.

Het aantal jeugdcoaches is afhankelijk van het aantal jeugd die begeleid moeten worden. Een jeugdcoach kan een groep van ca 5 à 6 jeugd goed begeleid (niet opleidt, dat is voor de PRO).

hermanj schreef:
Ik zou zeggen praat met een jeugdcommissie die het allemaal voor elkaar heeft. Daar kun je veel van opsteken.

Op donderdag 5 november is er weer regionaal overleg in Zwolle van de jeugdcommissies in de regio. Een goede gelegenheid de commissies van de buurtclubs te leren kennen en dingen af te spreken.

Ik zeg DOEN!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2009, 20:45 
Moderator

Dank heren!
Zwolle: hoe laat en waar???

De Edese jeugdcie is zich aan het orienteren om dit te gaan implementeren.
Maandag is er een presentatie van de NGF op de club, ik probeer daar naar toe te gaan.

gr
Els

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2009, 21:51 
Pro member

Handicap: enorm
In Emmen gaan we ook een poging wagen, ik wil er ook wel wat mee. Ben ook erg benieuwd hoe dit aan te pakken, in Emmen is de grond nog schoon om het zo te zeggen. Heb er een beetje dubbel gevoel bij gezien het commerciele gehalte van Burggolf. Binnenkort vindt het eerste gesprek plaats maar wellicht dat een orientatie in Zwolle niet zo gek is. Dus ook voor mij plaats en tijd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2009, 20:29 
Birdie member

De jeugdcommissies zijn uitgenodigd door de NGF. Ze moesten aangeven met hoeveel man/vrouw men komt. Je zal dus wel via / bij de NGF moeten melden/afspreken dat je ook wilt komen.

Golfclub Zwolle, 20.30 uur donderdag 5 november

Citaat:
AAN DE JEUGDCOMMISSIES VAN

DE NGF-LEDEN IN DE REGIO NOORDOOST

Utrecht, 25 september 2009

Zeer geachte dames en heren,

Hierbij nodigen wij u uit voor de Regionale Najaarsvergadering Jeugd die in uw Regio gehouden zal worden op donderdag 5 november a.s. om 20.30 uur op Golfclub Zwolle.

Tijdens deze vergadering zal ondergetekende namens de NGF een presentatie geven van alle activiteiten die dit jaar hebben plaatsgevonden en vooruit kijken naar 2010. Met name de gewijzigde opzet van de NGF Jeugdcompetitie, de Jeugdtrainingen, de Jeugdtouren 2010 en het project Committed to Jeugd zullen ter sprake komen.

Ook zal een club uit uw Regio een korte presentatie geven over het jeugdbeleid op de club.

Daarnaast is er de mogelijkheid om collega-clubs te ontmoeten en met elkaar van gedachten te wisselen over jeugdgolf.

Wij stellen het bijzonder op prijs als ook de clubprofessional meekomt naar de bijeenkomst. Er is geen minimum aantal deelnemers per club!

Wij kijken ernaar uit u op de Regiovergadering te mogen ontmoeten.

Met vriendelijke groeten,

NEDERLANDSE GOLF FEDERATIE

Ramón van Wingerden

Jeugdcoördinator

Ook erg nuttig op de NGF site te downloaden handleiding jeugdgolf. Zoek bij comitted to jeugd onder jeugd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2009, 20:59 
Headpro member

Handicap: 3.7
Kennelijk is Ramon daar de enige die iets doet.
Doet de jeugd, de senioren en alles daartussen. Vervolgens praat de man zoveel tijdens tournooibegeleidend TV-commentaar, dat ik steeds denk dat de spelers doen wat de reporter zegt en dit terwijl mijn ogen wat anders zien terwijl we beiden naar hetzelfde tournooi kijken ( denk ik )
Maar het golfspel is er wel veel rijker door geworden. Sloegen we vroeger nog een approach, tegenwoordig "slaan we een 6 naar binnen" , ook al gaat die 30 m voorbij de vlag. En sinds het veredelde commentaar weet ik ook opeens wat moeilijk en wat gemakkelijk is. Vroeger wist ik dat niet en deed maar wat. Aanrommelen of aanmodderen heette dat. De laatste jaren is mijn spel dan ook met sprongen vooruit gegaan. Het commentaar is zelfs zo goed, dat men best iedereen na het horen van 1 x commentaar van Ramon c.s. het golfvaardigheidsbewijs kan opsturen. Daar kan geen cursusje tegenaan. Immers, Rammenman c.s. zeggen wel of het gemakkelijk of moeilijk is en dus vergissen we ons niet. Wat was er vroeger toch een groot gemis op verlerlei gebied. Leed in de provincie.

Een toen al wat bejaarde Haagenees, vergeef me de uitdrukking, vroeg me 20 jaar geleden hoe "het er eigenlijk zo aan toe ging in de omgeving waar ik woonde". "Prachtig", antwoordde ik de man beleefd maar ik had de ondertoon begrepen.
"Prachtig, maar het is zo'n toer om hier te komen. Rechtstreeks naar Den Haag ( Wassenaar ) rijden is er n.l. niet bij. Als je naar Den Haag wilt, moet je over Amsterdam of Utrecht. De rest van de omgeving is moeras. Per boot zou misschien ook nog kunnen, mits er een haven zou zijn. Nee, jammer dat Den Haag geen betere ontsluiting heeft". Hierna was het stil op de 1e tee van de Koningklijke Haagsche G&CC, tot de volgende afslag.

Maar goed, golf verbroedert en er kunnen mij geen banen genoeg komen en zo heeft op den duur iedereen zijn eigen baan. Zal ook moeten als je die andere baan niet meer hebt. De NGF zal dan ook op den duur het Landsbestuur overnemen. Dan wordt Nederland weer een Federatie en kan ook het Vlaamse deel van België weer onder de vertrouwde parapluie. De Prins der Nederlanden wordt dan een sooort van Consul Generaal van de NGF, voor het gebied rond Den Haag. De andere Prinsen en Prinsessen nemen dan ieder een ander gebiedsdeel van de Federatie voor hun rekening die ze opsturen naar de NGF. @Pol wordt dan mogelijk Consul voor het zuidelijk deel van de Federatie, zo hij dat ambiëert.
Het worden nog roerige tijden met Jeroen en Ramon op de bokkekar.

"Golfers zijn als illusionisten doch de ontknoping is vaak net zo verrassend voor henzelf als voor het publiek"

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2009, 21:03 
Pro member

Handicap: enorm
Hoever offtopic wil je gaan? :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2009, 21:04 
Headpro member

Handicap: 3.7
Vroeg ik me ook al af, vandaar de slotzin.

"Golfers zijn als illusionisten doch de ontknoping is vaak net zo verrassend voor henzelf als voor het publiek"

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2009, 21:55 
Erelid NPPB

Handicap: 12,3
prachtig verhaal :)

Lid van BidB.
Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]