Wilson Golf Golfballen.nl Golfgear online golfshop    
Het is nu 10 sep 2010, 05:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Golf elitair of niet.
BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 04:38 
Rabbit member

Handicap: nvt
Ik vraag mij af hoe jullie hier over denken?

Is golf een sport voor de elite of ook voor de normale man/vrouw.

Profiel  

Berichttitel: Re: Golf elitair of niet.
BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 09:50 
Headpro member

Handicap: 3.7
Misschien eerst even toelichten wat wordt verstaan onder "normale" man/vrouw.
Hoe was de situatie vannacht om 03.38 uur, verschil van mening in de groep en allemaal dronken of allemaal nuchter ?

Het maakt geen biet uit of golf elitair is of niet, zolang de beoefenaars een aanvaardbare gemeenschap vormen met respect en zorg voor elkaar.

Golf is voor golfers en daarom is het veel voorkomende golfanalfabetisme ongewenst.

"Golfers zijn als illusionisten doch de ontknoping is vaak net zo verrassend voor henzelf als voor het publiek"

Laatst bijgewerkt door SF-9 op 06 maart 2010, 14:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 10:42 
Headpro member

Handicap: 11,1
In Nederland is de situatie anders dan in België, bvb.
Als je in België aan een golfer vraagt of het een elitesport is, zegt ie allicht van niet. Als je het aan de man in de straat vraagt, zegt die van wel.
Op vele golfterreinen zijn jeansbroeken tegenwoordig toegelaten. Maar als je naar de prijsuitreiking van vele / de meeste clubs kijkt, zie je daar een dress-code die volstaat om de koning een hand te mogen geven. Wat is elitair?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 11:00 
Headpro member

Beste Mark,
Vanwaar je vraag eigenlijk?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 11:38 
Pro member

Lastige vraag, want is elite "alleen" een status of heeft het ook met de inhoud van de portemonnee te maken?

Heeft elitair te maken met gedrag en taalgebruik?

Of spreekt men over elitair omdat het van oudsher een sport is voor "de elite" en wil men dat met man en macht vasthouden? Of wil alleen de elite dat nog vasthouden?

Kortom : een vraag die bij mij alleen maar meer vragen oproept.

Ik heb wel een antwoord natuurlijk : Nee, ik vind golf niet elitair, want ik ben "een normale vrouw" die gewoon hard werkt voor haar centen en met plezier naar de golfbaan gaat en zich houdt aan de dààr geldende regels.

-Els-

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 11:38 
Headpro member

Vermoedelijk denkt Mark erover om te beginnen met golfen?

Ik heb er ook een mening over, maar die schrijf ik later, want ik heb nu geen tijd.

Groeten,

Mark

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 12:58 
Handicap member

Handicap: 11.6
Persoonlijk kan ik alleen maar spreken over mijn ervaring in Duitsland.

Ik denk dat het grote publiek golf nog als elitair ziet. De reden daarvoor is simpel: omdat gedacht word dat golf een zeer dure sport is. Ik krijg vaak de reactie van mensen dat als ik vertel dat ik golf; Dan moet je veel verdienen want golf is duur.

Na een uitleg van mij wat de eigenlijke kosten zijn en hoe de club is opgebouwd waar ik speel word de mening snel bijgesteld.

De jaarlijkse kosten om golf te spelen zijn niet meer als een week vakantie. Clubs kan men natuurlijk zo duur maken als men zelf wil. op de parkeerplaats staat de Bentley naast de 20 jaar oude VW golf.

In de club waar ik speel komen de leden uit alle lagen van de bevolking. De bakker speelt in een flight met de timmerman, bankdirecteur en de President of the board van Opel.

Golf is in Duitsland absoluut niet meer elitair al zijn er nog clubs die dit angstvallig in stand proberen te houden. (Maar je kan zelf je club uitzoeken).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 13:10 
Headpro member

Handicap: 19,7
Ik denk dat het precies zo is als hierboven eigenlijk steeds wordt gezegd. Golf is niet elitair, maar wordt door de niet beoefenaars nog wel vaak als elitair ervaren.

Ik speel ook wel met zakelijke relaties, maar met relaties uit de overheid moet ik altijd voorzichtig zijn juist vanwege dat imago effect. Overheid en imago hebben natuurlijk een complexe verhouding, waarbij risico wordt gemeden. Dan zijn andere vormen van hospitality meer geschikt. Kortom, het elitaire imago bestaat nog steeds, maar is in de praktijk achterhaald.

Overigens denk ik dat er wel clubs en personen zijn die het elitaire imago nog willen cultiveren, die daar, doorgaans onder het mom van traditie, aan hechten. Dat leidt tot fossiele reflexen, maar daar heb ik al eerder een epistel over geschreven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 14:22 
Headpro member

Eigenlijk heeft Anthon het al grotendeels verwoord. Ik golf al 25 jaar, dus kan vergelijken. Of het nou vroeger heel elitair was, is ook maar de vraag. Vroeger was het ook niet heel duur. Het was wellicht meer in de ogen van de buitenwereld duur en elitair en er werd altijd gedacht dat iedereen met een aardappel in de keel sprak.

Ik ben we blij dat de gemiddelde leeftijd tegenwoordig veel lager is. Ik kan nu golfen met leeftijdsgenoten en dat was vroeger ondenkbaar.

Maar er het is nog wel een feit dat golfen veelal beoefend wordt door mensen in het hogere middenkader, of directie. Maar of dat nou te maken heeft met elitair? Er zijn tegenwoordig veel artsen die golf aanraden vanwege de wandelfactor en het buiten zijn. Hoe ouder mensen zijn hoe verder ze zijn in het bedrijfsleven.

De mensen die ik ken en dat zijn er heel veel beoefenen golf omdat ze er echt van houden net als ik en niet omdat ze een directeur zijn die voor hun werk moeten golfen. Maar laten we eerlijk zijn golf is een heerlijke sport om zakelijk iets te ondernemen.

Ik bedoel met tennis, voetbal of weet ik welke sport kun je niet lekker onderhandelen en met elkaar praten. Tijdens een rondje golf kun je een zakelijke bespreking houden en na het golfen tijdens het diner de deal maken. En dat gebeurt vaak. Dat is toch veel fijner dan in een stoffig kantoor zitten?

Maar Mark, laat je door niemand afschrikken. Ik ben nu 37, golf bijna 25 jaar en ik heb nog nooit aan een sport zoveel plezier beleefd.

Als je uiteindelijk vraag is, is het wat voor mij? Dan zeg ik ja, absoluut doen.

Veel plezier!

Groeten,

mark

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 17:50 
Headpro member

Anthon schreef:
golf een zeer dure sport is.

Golf is een relatief dure sport. Voor 250 euro per jaar kun je uitstekend een heel jaar lang tennissen of hockeyen. Twintig euro er bij en je doet nog mee in de competitie ook. Maar als je kijkt naar golf, dan ben je die 250 euro al na een rondje of 6 kwijt aan greenfees. Lid worden van een club dan maar? Duizend euro per jaar aan speelrecht en clublidmaatschap is nog steeds heel normaal. En dan hebben we het nog niet eens over de initiële inleg.

Maakt het dat tot een elitair gebeuren? Niet per se. Inderdaad, het is een dure sport en niet voor iedereen betaalbaar maar de gemiddelde golfer is geen bankdirecteur.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 18:23 
Golfster van het Jaar 2006

Pol schreef:
Wat is elitair?

volgens "van Dale" is:

elitair: van een elite
elite: kleine groep van voorname mensen
voorname mensen:aanzienlijk, belangrijk; gedistingeerd
gedistingeerd: beschaafd
beschaafd: niet meer in een onontwikkelde natuurstaat verkerend; welopgevoed, welgemanierd

Ehm..... iedereen????? :shock:

of is dat te simpel gedacht :wink: 8>>

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 19:01 
Headpro member

Handicap: 11,1
tobgolf schreef:
Anthon schreef:
golf een zeer dure sport is.

Golf is een relatief dure sport. Voor 250 euro per jaar kun je uitstekend een heel jaar lang tennissen of hockeyen. Twintig euro er bij en je doet nog mee in de competitie ook. Maar als je kijkt naar golf, dan ben je die 250 euro al na een rondje of 6 kwijt aan greenfees. Lid worden van een club dan maar? Duizend euro per jaar aan speelrecht en clublidmaatschap is nog steeds heel normaal. En dan hebben we het nog niet eens over de initiële inleg.

Maakt het dat tot een elitair gebeuren? Niet per se. Inderdaad, het is een dure sport en niet voor iedereen betaalbaar maar de gemiddelde golfer is geen bankdirecteur.

De prijs van golf zoals jij dat beschrijft, kan je terugvinden bij een aantal clubs. Maar meer en meer zijn er creatieve abonnementen, en verdwijnen de entreegelden. Op onze club (9 holes) betaal je 625 euro per jaar, handicapregistratie inclusief. Ik ken 18-holes clubs met lidgelden van 1200 euro en minder. Veel geld, meer dan bvb het lidgeld van een badmintonclub, maar inderdaad niet veel meer dan bvb een weekje skiën, of een vliegvakantie met duikarrangement in Tenerife. En voor dat geld speel je zo dikwijls als je zelf wilt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 20:13 
Headpro member

Handicap: 3.7
Golf is eenvoudigweg niet goedkoop.
Wie 2x per week speelt is op jaarbasis zo vier tot vijfduizend Euro kwijt aan één en ander. Contributie, vervanging/aanvulling uitrusting, ballen, schoenen en spec. kleding, inleggeld wedstrijden en het sociale deel van de barrekening. Tel daar bij op de autokosten voor bijv. 25 km vv ad 0.50 km en € 5.000.- is net genoeg om alles te stoppen.
Als je ook nog eens competitie speelt ben je 10% meer kwijt.
Wie 40 jaar speelt behoeft niet eens vreemd te doen om € 200.000,- achter te laten op de golfbaan. Tel je de factor interest daarbij kom je op € 300.000,-
Ik weet, dat het niet gebruikelijk is om met bestedingen zo te rekenen, doch het steekt wel zo in elkaar.
Golf niet duur ?

"Golfers zijn als illusionisten doch de ontknoping is vaak net zo verrassend voor henzelf als voor het publiek"

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 20:25 
Headpro member

Handicap: 19,7
Ik denk dat duur en elitair direct met elkaar zijn verbonden. Squashen is bijvoorbeeld ook best duur, omdat je daar ook elke keer een baan voor moet huren, maar zal door weinigen als elitair worden aangemerkt. Cricket is geloof ik niet heel duur om te spelen, maar heeft bepaald geen volks imago. Polo met paardjes daarentegen is elitair én duur. Ik zou trouwens niet willen beweren dat golf een goedkope sport is. Ik weet nog wel dat ik de eerste keer wel erg schrok van de prijs van een greenfee. En dat bleek achteraf een 'goedkope' baan te zijn :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 23:30 
Headpro member

Handicap: 11.2
Daarbij komt dat de vrije golfer steeds meer de clubleden zal "verdringen". Golfbanen zullen daar op in moeten springen om uit de rode cijfers te kunnen blijven. Dat opent nog meer de deuren naar creatieve abonnementen / lidmaatschappen, "pay & play" en wat al niet meer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]